Usikker på om du skal handle ditt livs kanskje viktigste kjole på nett eller i butikk?
NESTEN 20 ÅRS ERFARING Brudekjolen Oslo ble opprettet i 1998, og feirer 20-års jubileum neste år. Eier og daglig leder Monica Hjelvin har jobbet i forretningen siden 2002, som har 10 ansatte dedikert til å bistå kommende bruder med å finne frem til kjolen over alle kjoler: Til oss kommer det bruder i alle aldersgrupper, men gjennomsnittsbruden er mellom 25 og 35 år. Vi driver kun med salg av brudekjoler, ikke utleie. De som kommer til oss, får personlig service og veiledning av en profesjonell konsulent. Jeg vil si at akkurat dét er den største fordelen ved å handle i forretning fremfor på nett – du kan være trygg på at du gjør det rette valget.
PRØVING, TESTING OG FEILING De som kjøper brudekjole på nett løper så klart en viss risiko. De mest åpenbare fellene er at du ikke får prøvd kjolen, og at du ikke får kjent på stoffet. Du vet heller ikke hvordan den faller og beveger seg med kroppen din. Allikevel er det stadig flere som surfer i jakten på kjole, og det er også stadig flere som kjøper brudekjole på nett. En av årsakene er pris. En annen er at man rett og slett ikke finner drømmekjolen i brudesalongen man har besøkt.
Ettersom brudekjole er den kanskje viktigste kjolen de fleste går til innkjøp av, er det greit å ha noen huskeregler i bakhånd om kjøpet foretas på nett. Du må kjenne målene på kroppen din til fingerspissene. Du bør være bevisst på hvilken lengde og form som er mest flatterende. Du bør også ha inngående kjennskap til stoffer og kvalitet, og om broderier og søm. Og ikke minst innsikt om hvilke fargetoner som passer huden din.
Les produktbeskrivelsene nøye – det er ikke gull alt som glimrer. Mange kjoler som ser ut som fantastiske kupp på bildet, har ikke en tråd av kvalitet når du endelig får dem hjem. Satengkjoler er et godt eksempel på akkurat det – om ikke selve snittet er bra, vil kjolen bli rynkete etter kort tid. Og når man først er inne på snitt: Vit at det kan være klokt å sikre at man har tilgang til en skredder som kan gjøre eventuelle endringer når kjolen har kommet i posten. Enkelte nettbutikker har åpen retur, andre ikke. Hvis snittet må tilpasses, eller kjolen ikke kan returneres, er man på mange måter tilbake ved utgangspunktet i forhold til bruken av både tid og ressurser: Det hadde vært enklere og rimeligere å handle i en forretning.
KJOLETRENDEN AKKURAT NÅ Monica Hjelvin tipser om at trenden går i retning av kroppsnære kjoler med rene stoffer og dype rygger med lekre detaljer. Det er også hot med smale blondekjoler med ”nude” understoff som gjør at detaljene i blondene kommer ekstra godt frem og gir kjolen et mer sexy preg. Satengkjoler med store skjørt og lommer i sidene er også en trend som har kommet tilbake for fullt.
TILBYR SKREDDERSYDDE LØSNINGER De som besøker Brudekjolen i Prinsensgate 5, kan med hell sette av god tid. Monica Hjelvin anbefaler at jakten starter ett år i forkant av bryllupet. Mange starter med å prøve en bred palett av modeller, og deretter snevres utvalget inn etter hvert som brikkene faller på plass: –Det stemmer! Det er alltid viktig å ha et åpent sinn når det gjelder lengde, design, snitt og linjer. Hovedpoenget er at i en forretning har du mulighet til å prøve kjoler i forskjellige stiler og fasonger for å finne frem til brudekjolen som passer unikt til deg. Det er noe man ikke får hvis man kjøper på nett. I Brudekjolen Oslo har vi 150-250 kjoler i forretningen, og tilbyr vi profesjonell veiledning av dyktige konsulenter som også har erfaring med søm. Vi er den største leverandør i Oslo av merkene Pronovias, St. Patrick og Rosa Clara, og har en egen skredder i salongen. Det åpner naturligvis for at bruden kan gjøre endringer og få kjolen spesialtilpasset.
LEVERINGSTID PÅ FLERE MÅNEDER Det varierer naturligvis hvor lang tid det tar for en brud å finne den perfekte brudekjolen. De fleste bruker den første prøvetimen til å prøve forskjellige stiler, snitt og fasonger for å se hva de kler best. Noen er heldige og treffer blink med en gang, mens andre kan finne flere kjoler de liker veldig godt og må komme tilbake flere ganger før de klarer å bestemme seg. Når det gjelder tidsperspektiv, sier Monica Hjelvin: De fleste kjolene må bestilles, og leveringstiden har et snitt på rundt 3-5 måneder. Bruden må også beregne cirka 2-3 måneder til tilpassing og finjustering av brudekjolen hos skredder.
PRIVATE KONSULTASJONER Hos Brudekjolen Oslo får kundene ta bilde av seg selv i de ulike modellene. Forretningen sender også katalogbilder av favorittkjolene til bruden på mail slik at man kan vurdere modellene i ro og mak hjemme. Monica Hjelvin sier: Alt handler om å yte best mulig service og gjø- re bruden mest mulig komfortabel. Vi i Brudekjolen tilbyr også mulighet for privattimer etter stengetid. Det kan være nyttig for bruder som vil være alene i salongen, eller også ikke kan besøke oss innenfor de vanlige åpningstidene.
REDDET BRUDER FRA KATASTROFEKJØP Gjennom årenes løp har Monica Hjelvin og de øvrige ansatte veiledet tusenvis av bruder. Men de har også reddet utallige bruder i hui og hast fra rene katastrofer når nettkjøpet ikke svarte til forventningene: –Hvis man kjøper kjole på nett, velger man ut ifra et bilde. Det er umulig å vite hvordan kjolen sitter på kroppen, og man vet heller ikke hvordan kvaliteten er. Mange er ikke klar over at brudekjolene som selges på nettet ofte produseres med andre og rimelige stoffer enn det som fremgår av originalbildet. Det er mange som tror de sparer penger med å kjøpe på nett, men som ender opp med å betale mer enn det dobbelte fordi kjolen ikke sto til forventningene, noe som igjen fører til at de må kjøpe en ny kjole i butikk allikevel. Vi har opplevd å måtte redde bruder i panikktilstand i siste liten fordi de har fått ubrukelige kjoler i posten. Vi har også hatt kunder som forteller at kjolene de har bestilt rett og slett ikke har kommet når de skal. De fleste bruder har noen sommerfugler i magen når den store dagen nærmer seg – men man ønsker jo absolutt ikke den formen for spenning rett før en av de viktigste dagene i sitt liv.
FÅR DET MAN BETALER FOR
Som i mange andre sammenhenger her i livet, får man det man betaler for når man kjøper brudekjole. Monica Hjelvin understreker at den største fordelen ved å gå inn i en forretning, er at man gjør et trygt valg og eliminerer alle usikkerhetsmomenter: –Hvis du handler på nett fins det alltid en risiko for at du ikke får den varen du trodde du kjøpte. Det kan være vanskelig og forvirrende å navigere seg gjennom jungelen av brudekjoler som finnes på markedet, men det er jo nettopp derfor vi er der: Dyktige, erfarne konsulenter som gjør vårt ytterste for at du som kunde skal finne frem til akkurat din drømmekjole.•